Woonplezier

Plezierig wonen, dat willen we allemaal. In Nederland wonen en leven we dicht op elkaar. We hebben allemaal buren en dat heeft meestal voordelen, maar soms ook nadelen. Buren helpen elkaar vaak als het nodig is. Maar het kan ook gebeuren dat buren last hebben van elkaar. Om plezierig samen te wonen, is het belangrijk rekening met elkaar te houden zodat irritaties worden voorkomen. Goed wonen = samen doen!

Een tip: leer uw buren kennen
Stel uzelf voor aan uw buren als u ergens gaat wonen. Maak eens een praatje over de heg of op de galerij. Wie zijn buren kent, accepteert meer van hen. Bovendien houden bewoners automatisch meer rekening met een buurman of- vrouw die zij kennen.

Folder Woonplezier
In de Folder Een plezierige woonomgeving van Tablis Wonen staat veel informatie over het plezierig wonen en het voorkomen van overlast. Maar ook wat u kunt doen als u overlast ervaart van uw buren of buurtgenoten. 

Buurtbemiddeling gemeente Molenwaard
In de gemeente Molenwaard kunnen bewoners bij conflicten met hun buren contact opnemen met Buurtbemiddeling ElkWelzijn. Getrainde vrijwilligers, de buurtbemiddelaars, luisteren naar het verhaal van beide partijen. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal. De buurtbemiddelaars begeleiden het contact tussen de buren. Meer informatie vindt u op de website van Buurtbemiddeling.

Meest gestelde vragen over overlast
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over overlast. Staat uw vraag er niet bij, gebruik dan de zoekfunctie op onze website en u vindt snel het antwoord op uw vraag.

Ik ervaar overlast van mijn buren of andere buurtbewoners. Wat kan ik doen?

Spreek de persoon van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Het kan zijn dat hij zich niet bewust is van de overlast. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. U kunt afspraken maken die voor beide goed werken. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u dit schriftelijk aan ons doorgeven en/of met de politie bellen.

Waarom mag ik overlast niet anoniem melden?

Een anonieme overlastmelding kunnen wij niet gebruiken als bewijsmiddel. Een overlastmelding die binnenkomt, behandelen wij altijd vertrouwelijk. Aan de overlastgever geven wij nooit zonder uw toestemming door wie de melding gedaan heeft. Pas als het tot een rechtszaak komt, voeren wij de overlastmelding als bewijsmiddel aan. Wij vragen daarvoor altijd toestemming aan de melder.

Kan ik als bewoner van een koopwoning een overlastmelding over een huurder van jullie doen?

U kunt altijd een schriftelijke melding doen. Of wij de situatie moeten oplossen is afhankelijk van de situatie. In veel gevallen is het uw eigen verantwoordelijkheid om problemen aan te pakken en op te lossen. Met een goed gesprek lost u vaak een heleboel ergernissen op. Een eventuele rechtszaak moet door uzelf opgestart worden tenzij er ook huurders van ons zijn die overlast ervaren en dit schriftelijk aan ons melden.

Wat doen jullie na een overlastmelding?

U ontvangt van ons binnen twee werkdagen een bevestiging. Als we meer willen weten, nemen wij contact met u op. Wij onderzoeken uw melding. Als het nodig is kijken we op locatie en/of gaan we in gesprek met de buren. Daarna nemen wij contact op met de melder over de uitkomst van ons onderzoek. Eventueel organiseren wij een bemiddelingsgesprek.

Welke hulp kan ik inschakelen als een gesprek bij overlast niet mogelijk is?

Als een gesprek niet mogelijk is met de veroorzaker van de klacht kunt u hulp inschakelen van een derde. Bijvoorbeeld iemand die als buurtbemiddelaar optreedt, een wijkagent, de huismeester of de woonconsulent. U kunt een overlastformulier downloaden en naar ons toesturen, per mail of post. Het formulier is ook verkrijgbaar bij ons op kantoor. Als u het formulier ingevuld inlevert, gaat de woonconsulent ermee aan de slag.