Tablis Wonen

Een nieuwe woning: wat moet ik regelen?

Als u in een andere woning gaat wonen, is er een aantal zaken dat geregeld moet worden. Die zaken hebben wij overzichtelijk op een rijtje gezet:

Gas en elektriciteit
Voor het aansluiten/overschrijven van gas en licht moet u zo spoedig mogelijk contact opnemen met een energieleverancier. U ontvangt dan een verhuisformulier. Dit formulier vult u in en stuurt u terug naar de leverancier.

Water 
Als het water niet bij de huur zit inbegrepen, dan neemt u contact op met het Drinkwaterbedrijf Oasen. Het water wordt op uw naam overgeschreven. U kunt uw verhuizing digitaal via www.oasen.nl of  telefonisch doorgeven. Het telefoonnummer van Oasen is: (0182) 59 37 72. U krijgt dan zowel voor uw oude als uw nieuwe adres een formulier toegestuurd. Op dit formulier geeft u alle gegevens voor uw nieuwe adres op. Ook wordt de eindafrekening voor uw huidige woning hiermee geregeld.

Huurgeiser / boiler
Als er in de woning een huurgeiser of -boiler aanwezig is, moet u deze aanmelden bij de verhuurder Eneco (0800 9009), Tempus Energielease (088 89 55 000).

Rioolverstoppingen

Alle rioolverstoppingsklachten kunt u zelf rechtstreeks melden bij het bedrijf R.R.S. (Riool Reinigings Service) in Rotterdam. R.R.S. is te bereiken 24 uur per dag en 7 dagen per week (010) 29 21 414. Bij een melding worden de volgende gegevens gevraagd: postcode, huis- en telefoonnummer en een duidelijke klachtomschrijving.

Spoedeisende reparatieverzoeken buiten werktijden
Spoedeisende reparatieverzoeken buiten werktijden kunt u melden bij de wachtdienst. De wachtdienst. is bereikbaar op werkdagen na 17.00 uur en voor 08.30 uur en op zater-, zon- en feestdagen (088 18 69 864).

Centrale antenne
De vaste aansluiting voor ontvangst van radio en televisie loopt via www.upc.nl (0900 1580 € 0,10 per minuut).

Burgerzaken
Als u in de woning gaat wonen, moet u zich binnen vijf dagen bij de gemeente, afdeling burgerzaken, over laten schrijven op het nieuwe adres

Sliedrecht
Gemeentekantoor Sliedrecht, Industrieweg 11, T. (0184) 495900
U kunt hier terecht op maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 15.00 uur. Op donderdagavond is het gemeentekantoor geopend van 17.00 tot 19.00 uur. Het is ook mogelijk een verhuisformulier of een vestigingsformulier online in te vullen via de website www.sliedrecht.nl. Het formulier kunt u dan met een geldig legitimatiebewijs naar de gemeente opsturen.

Molenwaard
Online
Uw verhuizing kunt u online doorgeven. U gaat naar de website van de gemeente Molenwaard waar u alle informatie kunt lezen en de benodigde webformulieren invullen.

Klantcontactcentrum gemeente Molenwaard
Melkwegplein 1, Bleskensgraaf, T. 14-0184
Geopend van maandag t/m donderdag van 8.30 uur tot 17.00 uur. Op vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur. 

Inschrijven Woonkeus Drechtsteden
Uw inschrijving bij Woonkeus Drechtsteden komt na acceptatie van een woning te vervallen. U krijgt binnen twee weken na ondertekening van de huurovereenkomst bericht via mail of via post (let op: op uw oude adres) met de vraag of u zich opnieuw wilt inschrijven als woningzoekende. Dat is mogelijk met behoud van inschrijfpunten, de punten van de woonduur komen te vervallen. Ook moet u opnieuw inschrijfkosten betalen.

Huurtoeslag aanvragen
Om huurtoeslag aan te vragen, kunt u telefonisch contact opnemen met de belastingdienst (T.0800-0543). Via de website www.toeslagen.nl kunt u een formulier downloaden. Op deze website kunt u ook een berekening maken of en zo ja hoeveel huurtoeslag u bij indicatie ongeveer toegekend krijgt.

Behang verwijderen
Voordat u opnieuw wilt gaan behangen, moet de oude behanglaag misschien worden verwijderd. Wij wijzen u erop dat dit met een stoomapparaat moet te gebeuren. Wanneer behang op een andere manier wordt verwijderd, bijvoorbeeld steken, dan zijn reparaties aan het stucwerk voor eigen rekening.

Bovenwoningen en portiekflats
Als u in uw woning iets anders wilt dan vloerbedekking, zoals laminaat en/ of zeil, dan moet u dit bij ons aanvragen. U gebruikt hiervoor een klusaanvraagformulier voor. Klik hier voor meer informatie. In verband met de gehorigheid van de woningen gelden er namelijk voorschriften voor de ondervloer; dit om geluidsoverlast te voorkomen.

Portiekflats
De huurders van de portiekflats maken gezamenlijk, om de beurt, de portiek schoon. Wij verzoeken u met nadruk mee te doen in dit systeem, zodat de portiek leefbaar en toonbaar blijft. Dit is in het belang van ons allemaal.

Flats
Huurders van flats zijn verantwoordelijk voor het schoonhouden van de galerij. Dit houdt in: het schoonhouden van de galerijvloer, de ramen, de goten, de balustrade en het spinragvrij houden van het plafond.

Tuinen
Als uw woning een tuin heeft, behoort u deze te onderhouden. Dit houdt in onkruidvrij houden, regelmatig grasmaaien en bomen en heggen snoeien. Daarnaast bent u verantwoordelijk voor het onkruid vrijhouden van de brandgang achter uw tuin. Download hier de folder "een huis met een tuin" en lees wat er van u wordt verwacht.

Klusaanvragen
Als u veranderingen wilt gaan aanbrengen in uw woning, informeer altijd bij ons of dit toegestaan is en welke voorwaarden er aan zijn verbonden. Klik hier voor meer informatie.

U bevindt zich hier: Home Huurders Algemeen Een nieuwe woning?