Moet ik een onderhoudscontract bij HVC afsluiten?

Nee, dat hoeft niet. Goed om te weten dat er bij het verwarmen van een woning via het warmtenet twee partijen actief zijn: HVC en een installatiebedrijf (koopwoning) of verhuurder van een woning.

HVC zorgt voor:

  • de productie en (monitoring van) levering van warmte aan de woning.
  • de aanleg en onderhoud van het warmtenet.
  • de warmte-unit en warmtemeter (inclusief de verleende service bij een storing) die warmte aflevert aan de binnenhuisinstallatie van de woning.

De warmte-unit in de meterkast is in principe onderhoudsvrij. Eventuele onderhouds- of vervangingskosten van de warmte-unit zijn in de huurprijs (vastrecht) inbegrepen.

Het installatiebedrijf of verhuurder zorgt voor:

  • de binnenhuisinstallatie en het installeren ervan (thermostaat, radiatoren/ vloerverwarming/convectoren, drukvat, leidingen en kranen).
  • het inregelen en afstellen van de binnenhuisinstallatie. Voor een efficiĆ«nt werkende installatie is het erg belangrijk dat deze goed is ingeregeld. Een slechte inregeling kan namelijk zorgen voor minder comfort en een hoger verbruik en kosten. Bij een nieuwbouwwoning wordt het inregelen/afstellen voor oplevering gedaan door de aannemer/bouwbedrijf.

De binnenhuisinstallatie is eigendom van de woningeigenaar of verhuurder. Voor het onderhoud hieraan kan de woningeigenaar een onderhoudscontract afsluiten bij een zelf te kiezen installateur. In geval van een huurwoning is dit de verantwoordelijkheid van de verhuurder. De leveringsgrens van HVC is tot en met de warmte-unit. De gehele installatie en leidingen na de warmte-unit is de verantwoording van de woningeigenaar of verhuurder.

Bij de warmte-unit is een HVC Servicekaart en de HVC Warmtebrochure meegeleverd met meer uitleg in geval van een storing. Ook is er op de warmte-unit een sticker geplakt met daarop het HVC Storingsnummer 0800 – 482 36 37 (gratis, 24/7 bereikbaar).